Korean Pansori vs Xenakis's Kassandra, Klang Festival 2018
Date: June 3, 22:00 in Koncertkirken
Program:
Iannis Xenakis: Kassandra (1987) pour baryton, psaltérion, et percussion
Korean Pansori: 수궁가 / Sea Palace Song
Musicians:
Maciej Nerkowski, Baritone and Psaltérion
Ying-Hsueh Chen, percussion
&
Yi-ho Ahn, pansori singer
Sori Choi, percussion
Vision in Danish (read here for the English version):
Slagtøj og sang er de to allermest primitive slags instrumenter, og den besætning er måske den ældste, måske lige så gammel som mennesket selv. Pansori er navnet på den traditionelle koreanske historiefortælling (Epic singing) for sang og slagtøj, og der findes kun få sangere i verden som kan synge på så krævende en måde -både teknisk og kunstnerisk. Xenakis' “Kassandra” er også en form for historiefortælling baseret på Græsk mytologi “Kassandra”, opført for slagtøjs-baryton duo. Baryton sangeren skal selv spille et græsk traditionelt instrument (psalterium/lut) og skifter mellem falset og et dybt register, fordi han skal repræsentere to roller. Pansori er sjældent hørt i Danmark, og Xenakis' Kassandra er overraskende nok aldrig før blevet spillet i Danmark.
Xenakis' “Kassandra” er en del af operaen “Oresteia”, og den duo mellem slagtøj og baryton er direkte inspireret af japansk traditionel opera “Noh teater”. Et af Xenakis' mål med operaen er at rekonstruere en antik lyd. Derfor er det ekstra meningsfuldt at vekselvirke mellem Kassandra og en form for asiatisk opera i Ancestral Modernism projektet. Denne vekselvirkning er tilsyneladende aldrig hørt før.
Til Ancestral Modernisms koncerter er vores mål at opløse den gængse forståelse af tid, genre, og nationalitet. Et gennemgående tema er den dybe forbindelse mellem traditionel musik og ny kompositionsmusik af høj international kaliber. Når begge genrer opføres til en og samme koncert kan publikum forstå, at den traditionelle verdensmusik opstod af forfædrenes enorme kreativitet og at den bedste kontemporære musik en dag bliver den nye tradition. Dette er koncertproduktionens centrale budskab.
Date: June 3, 22:00 in Koncertkirken
Program:
Iannis Xenakis: Kassandra (1987) pour baryton, psaltérion, et percussion
Korean Pansori: 수궁가 / Sea Palace Song
Musicians:
Maciej Nerkowski, Baritone and Psaltérion
Ying-Hsueh Chen, percussion
&
Yi-ho Ahn, pansori singer
Sori Choi, percussion
Vision in Danish (read here for the English version):
Slagtøj og sang er de to allermest primitive slags instrumenter, og den besætning er måske den ældste, måske lige så gammel som mennesket selv. Pansori er navnet på den traditionelle koreanske historiefortælling (Epic singing) for sang og slagtøj, og der findes kun få sangere i verden som kan synge på så krævende en måde -både teknisk og kunstnerisk. Xenakis' “Kassandra” er også en form for historiefortælling baseret på Græsk mytologi “Kassandra”, opført for slagtøjs-baryton duo. Baryton sangeren skal selv spille et græsk traditionelt instrument (psalterium/lut) og skifter mellem falset og et dybt register, fordi han skal repræsentere to roller. Pansori er sjældent hørt i Danmark, og Xenakis' Kassandra er overraskende nok aldrig før blevet spillet i Danmark.
Xenakis' “Kassandra” er en del af operaen “Oresteia”, og den duo mellem slagtøj og baryton er direkte inspireret af japansk traditionel opera “Noh teater”. Et af Xenakis' mål med operaen er at rekonstruere en antik lyd. Derfor er det ekstra meningsfuldt at vekselvirke mellem Kassandra og en form for asiatisk opera i Ancestral Modernism projektet. Denne vekselvirkning er tilsyneladende aldrig hørt før.
Til Ancestral Modernisms koncerter er vores mål at opløse den gængse forståelse af tid, genre, og nationalitet. Et gennemgående tema er den dybe forbindelse mellem traditionel musik og ny kompositionsmusik af høj international kaliber. Når begge genrer opføres til en og samme koncert kan publikum forstå, at den traditionelle verdensmusik opstod af forfædrenes enorme kreativitet og at den bedste kontemporære musik en dag bliver den nye tradition. Dette er koncertproduktionens centrale budskab.